Terug naar overzicht
24.07.2023
#Arbeid en personeel

Flitscontroles in de schoonmaaksector – augustus 2023

De sociale inspectiediensten organiseren jaarlijks flitscontroles waarbij ze de correcte naleving van de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering controleren. Deze aangekondigde controles hebben voornamelijk een informatief en preventief karakter, maar bij ernstige of herhaaldelijke inbreuken volgen er sancties. U bent dus best voorbereid.

In augustus 2023 zullen deze controles plaatsvinden in de schoonmaaksector (PC 121).

Let wel op: deze flitsactie komt bovenop andere mogelijke controles van de verschillende inspectiediensten.

De sociale inspectiediensten kunnen controles uitvoeren in de onderneming waarbij zij de werkgever gaan bevragen, maar de controle kan ook plaatsvinden op de werkplaats van de werknemer op locatie. In dat geval vragen zij de werknemers om informatie.

Bij een controle worden onder meer de volgende documenten gevraagd:

  • Dimona
  • Arbeidsreglement
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Prestatie- en loongegevens onder de vorm van individuele rekeningen, prestatielijsten, betalingsbewijzen, …
  • Documenten inzake deeltijdse arbeid, zoals afwijkingsregister
  • Documenten inzake de tewerkstelling van derdelanders

Bovendien kunnen de inspectiediensten specifieke vragen stellen aan de werknemers, zoals vragen over de werkgever, het statuut als sociaal verzekerde, het loon en de arbeidsduur. Men kan de werknemers ook vragen om (onmiddellijk) bepaalde documenten voor te leggen. Denk aan limosa, A1, verblijfs- en arbeidsvergunningen, werkloosheidsdocumenten, enz.

Kijk dus zeker na of al uw documenten nog actueel zijn en of uw werknemers alle vereiste documenten bij zich hebben wanneer ze buiten de onderneming werken.

Contacteer ons gerust voor begeleiding en informatie.

© Van Havermaet International 2024